Auton valot selitettynä – sumu- ja pitkistä valoista varoitusvaloihin

Milloin sumuvaloja tulisi käyttää? Ja ovatko takavalot pakollisia päivällä? Mitkä ovat autosi valojen vaatimukset? Löydät vastaukset kaikkiin näihin kysymyksiin ja muihin kysymyksiin tästä oppaasta.
Auton valot ovat yksi tärkeimmistä turvallisuusvarusteista. Ne eivät ainoastaan varmista, että näet, mitä auton edessä tapahtuu, vaan myös sen, että muut kuljettajat näkevät sinut ja ymmärtävät aikomuksesi liikenteessä.
Vaikka monissa nykyaikaisissa autoissa on kehittyneet automaattiset valojen ohjausjärjestelmät, on silti tilanteita, joissa kuljettajan on itse valittava, miten valoja käytetään, jotta ajo olisi mahdollisimman turvallista.
Erilaiset valaistusteknologiat
Aikaisemmin autoissa käytettiin vain halogeenilamppuja. Ne kehittyivät ajan myötä, mutta niiden valoteho oli silti suhteellisen heikko verrattuna nykyaikaisiin ratkaisuihin.
Viime vuosina autoihin on tullut yhä kehittyneempiä valonohjausjärjestelmiä, kuten automaattiset kaukovalot (tutummin pitkät valot) ja niin sanotut LED-matriisivalot, jotka säätävät valokeilaa ajotilanteen mukaan. Näin kuljettajalle saadaan aina paras mahdollinen näkyvyys ilman, että vastaantulevat tai edellä ajavat autoilijat häikäistyvät.
Valotekniikat
- Halogeenivalot
- Ksenonvalot
- LED-valot
- Laservalot
Auton valoja koskevat säännöt, vaatimukset ja lait
Monet ihmiset miettivät, mikä on oikein auton valojen suhteen. Täältä löydät vastaukset siihen, mitkä säännöt ovat voimassa ja miten auton valoja käytetään oikein.
Lähivalot
Lähivalot ovat ehkä se valotyyppi, joka useimmilla tulee mieleen kun puhutaan auton valoista. Kummallakin puolella olevat kaksi valoa antavat suhteellisen hyvän valaistuksen pimeässä, mutta valokeila on muotoiltu siten, että se ei häikäise vastaantulevia kuljettajia.
Lain mukaan lähivalojen on valaistava vähintään 40 metriä auton edessä, mutta nykyaikaisissa autoissa ne yltävät usein jopa 50–100 metrin päähän.
Käyttötarkoitus
Vanhemmissa autoissa lähivaloja käytetään useimmiten manuaalisesti, mutta uudemmissa autoissa ne syttyvät automaattisesti, kun ulkona on hämärää, pimeää tai kun auto ajaa esimerkiksi tunneliin.
Lähivaloja koskevat säännöt
- Lähivaloja saa olla enintään kaksi
- Niiden kirkkauden on oltava enintään 0,7 luxia mitattuna 1,1 metrin korkeudelta 25 metrin päässä auton edestä.
- Lähivaloja ei saa käyttää samanaikaisesti sumuvalojen kanssa.
Kaukovalot (pitkät valot)
Useimmat autoilijat, jotka ajavat pimeillä maanteillä, ovat tottuneet käyttämään kaukovaloja – eli niin sanottuja pitkiä valoja. Lain mukaan pitkien kaukovalojen tulisi valaista vähintään 100 metriä auton edessä, mutta nykyaikaisissa autoissa kaukovalot voivat valaista useita satoja metrejä tehokkaiden LED- ja laserteknologioiden ansiosta.
Viime vuosina on tullut markkinoille useita autoja, joissa on automaattiset kaukovalot. Ne vaihtavat automaattisesti kaukovaloista lähivaloihin vastaantulevan liikenteen ja valaistusolosuhteiden perusteella.
Jos autossasi on manuaalisesti ohjattavat kaukovalot, on tärkeää muistaa, että niitä ei pidä sammuttaa liian aikaisin. Kaukovaloista tulee vaihtaa lähivaloihin vasta, kun oman auton ja vastaantulevan auton valot kohtaavat.
Yleinen nyrkkisääntö kaukovalojen uudelleenkytkemiseen on pitää noin kahden auton mitan etäisyys edellä ajavaan autoon ennen valojen kytkemistä takaisin päälle. Tämä vähentää häikäisyä ja säilyttää samalla hyvän näkyvyyden.
Käyttötarkoitus
Kaukovaloja käytetään tilanteissa, joissa tarvitaan mahdollisimman paljon valoa, eikä vastaantulevaa liikennettä ole näkyvissä.
Kaukovaloja koskevat säännöt
- Autossa olevien kaukovalojen lukumäärää ei enää rajoiteta.
- Kaikkien valojen tulee olla E-hyväksyttyjä ja asennettuna symmetrisesti auton etuosaan.
- Kaukovaloja saa käyttää yhdessä muiden valojen kanssa, kunhan ne eivät häikäise muita tiellä liikkujia.
Ajovalot / DLR-valot
Päivällä auton valojen ensisijainen tehtävä on tehdä autosta näkyvämpi muille tienkäyttäjille, ei niinkään valaista tietä.
Monet autonvalmistajat ovat viime vuosina myös hyödyntäneet päiväajovaloja (Daytime Running Lights, DRL) auton muotoilussa – ne ovat olennainen osa nykyaikaista valosuunnittelua.
Päiväajovalot ovat yleensä heikompia valoja, jotka voivat olla erilliset lamput tai toimia lähivalojen heikennetyllä teholla.
Käyttötarkoitus
Päiväajovalot ovat käytössä päivällä, kun tien valaiseminen ei ole tarpeen, mutta näkyvyys muille tienkäyttäjille halutaan varmistaa.
Ajovaloja koskevat säännöt
- Päiväajovalot voivat olla joko heikennetyllä jännitteellä toimivia lähivaloja, sumuvaloja yhdessä pysäköintivalojen kanssa, tai erikseen päiväajovaloiksi hyväksyttyjä valoja.
- Takavalot eivät pala automaattisesti päiväajovalojen kanssa, ellei auto ole varustettu erillisellä automaattisella valojärjestelmällä.
- Takavalot on kytkettävä päälle manuaalisesti, jos näkyvyys heikkenee – esimerkiksi sateessa, sumussa tai ajettaessa tunneliin.
Etusumuvalot
Auton alaosaan sijoitetut etusumuvalot parantavat näkyvyyttä lyhyellä etäisyydellä vaikeissa sääolosuhteissa, kuten tiheässä sumussa, rankkasateessa tai lumisateessa.
Ne valaisevat tyypillisesti noin 25 metrin päähän auton edessä, ja niiden matalampi sijainti estää valon heijastumisen sumusta takaisin kuljettajaa kohti, mikä vähentää häikäisyä.
Käyttötarkoitus
Sumuvaloja tulisi käyttää vain, kun näkyvyys on niin heikko, että joudut ajamaan tavallista hitaammin. Niitä voidaan käyttää myös yhdessä pysäköintivalojen kanssa päiväajovaloina, jos näkyvyys on heikentynyt
Joissakin moderneissa autoissa etusumuvalot toimivat lisäksi kaarrevaloina, valaisten tien reunaa hitaissa nopeuksissa esimerkiksi pysäköitäessä tai risteyksissä.
Sumuvaloja koskevat säännöt
- Autossa saa olla enintään kaksi etusumuvaloa.
- Etusumuvaloja ei saa käyttää samanaikaisesti lähivalojen kanssa.
- Kojelaudassa on oltava merkkivalo, joka osoittaa, kun sumuvalot ovat päällä.
Takasumuvalot
Takasumuvalo on tärkeä turvallisuusvaruste huonon näkyvyyden olosuhteissa.
Se on yleensä yksi erityisen kirkas lamppu auton takaosassa, joka tekee sinusta selkeämmin näkyvän muille tielläliikkujille esimerkiksi sumussa, rankkasateessa tai lumipyryssä.
Käyttötarkoitus
Takasumuvaloja tulisi käyttää vain, kun näkyvyys on merkittävästi heikentynyt – esimerkiksi tiheässä sumussa tai voimakkaassa lumisateessa.
Ne ovat erityisen hyödyllisiä moottoriteillä ja nopeilla tieosuuksilla, mutta on tärkeää sammuttaa ne heti, kun näkyvyys paranee.
Takasumuvaloja koskevat säännöt
- Autossa saa olla yksi tai kaksi takasumuvaloa.
- Jos takasumuvaloja on vain yksi, sen tulee sijaita auton vasemmalla puolella.
- Kun sumuvalot (etu- tai takasumuvalot) ovat päällä, kojelaudassa on oltava merkkivalo, joka ilmaisee tämän kuljettajalle.
Pysäköintivalot (Parkkivalot)
Pysäköintivalot on suunniteltu tekemään autosta näkyvä silloin, kun se on pysäköity tai pysähdyksissä tien varteen – ilman että valot häikäisevät muita tiellä liikkujia.
Pysäköintivalot ovat yleensä osa ajovaloyksikköä ja koostuvat kahdesta heikkotehoisesta valosta, jotka lähettävät valkoista tai kellertävää valoa auton etuosasta.
Käyttötarkoitus
Pysäköintivaloja käytetään, kun auto on pysähtyneenä tai pysäköitynä ja haluat varmistaa, että se on helposti havaittavissa muille tienkäyttäjille – esimerkiksi pimeällä tai heikossa näkyvyydessä, jos auto on pysäköity tien varteen tai ahtaaseen paikkaan.
Ne auttavat muita kuljettajia huomaamaan pysäköidyn auton ilman, että voimakkaammat ajovalot häiritsevät liikennettä.
Joissakin autoissa pysäköintivaloja voidaan käyttää yhdessä sumuvalojen kanssa päiväajovaloina, jos näkyvyys on heikentynyt.
Pysäköintivaloja koskevat säännöt
- Pysäköintivalot on oltava päällä aina, kun käytetään muita auton valoja.
- Niitä ei saa korvata tai käyttää yhdessä jälkiasennettujen lisävalojen kanssa.
- Pysäköintivalojen on oltava hyväksytyt (E-merkityt) ja vastattava auton tyyppihyväksyntää.
Suuntavalot (vilkut)
Suuntavalot, tuttavallisemmin vilkut, ovat yksi auton tärkeimmistä viestintävälineistä liikenteessä. Ne kertovat muille tielläliikkujille selkeästi ja ajoissa, mitä olet tekemässä – olitpa sitten kääntymässä, vaihtamassa kaistaa tai poistumassa pysäköintipaikalta.
Käyttötarkoitus
Vilkkuja käytetään aina, kun aiot kääntyä, vaihtaa kaistaa tai tehdä merkittävän muutoksen ajoneuvon sijainnissa tiellä.
Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi:
- Kaistanvaihtoa moottoritiellä tai risteyksessä
- Kääntymistä risteyksessä
- Liikenneympyrästä poistumista
- Pysäköintipaikasta liikkeelle lähtemistä
Suuntavaloja koskevat säännöt
Suuntavilkkujen on oltava näkyvissä auton edestä, takaa ja sivuilta tietyissä kulmissa, jotka on määritelty ajoneuvomääräyksissä.
- Vilkun on vilkahdettava tasaisella rytmillä, jotta muut kuljettajat voivat helposti tulkita viestin.
- Kuljettajan on saatava valo- ja/tai äänimerkki (yleensä kojelaudan merkkivalo ja naksahdusääni), joka kertoo vilkun olevan päällä.
Hätävilkut
Hätävilkut, joita kutsutaan myös varoitusvilkuiksi tai varoitusvaloiksi, on tarkoitettu varoittamaan muita tienkäyttäjiä poikkeustilanteista.
Käytännössä ne ovat samat vilkut, jotka muutenkin toimivat auton suuntavilkkuina – mutta hätävilkkuja käytettäessä molemmat vilkut vilkkuvat samanaikaisesti.
Monissa moderneissa autoissa on myös automaattinen hätävilkkujen aktivointi, joka kytkee ne päälle esimerkiksi voimakkaan jarrutuksen yhteydessä. Tämä auttaa varoittamaan takana tulevia kuljettajia äkillisestä pysähdyksestä.
Käyttötarkoitus
Varoitusvilkut otetaan käyttöön, kun:
- Olet pysähtynyt tai liikut poikkeuksellisen hitaasti liikennevirtaan nähden.
- Autosi on rikkoutunut tien varteen tai olet osallisena onnettomuudessa.
- Olet tilanteessa, jossa muita kuljettajia täytyy varoittaa mahdollisesta vaarasta (esimerkiksi, jos tiellä on este tai eläin).
Muista, että jos pysähdyt onnettomuuden tai vian vuoksi, sinun on myös asetettava varoituskolmio riittävän etäälle autosta, jotta lähestyvät kuljettajat havaitsevat vaaran ajoissa.
Hätävilkkuja koskevat säännöt
- Autossa on oltava vähintään kaksi oranssia vilkkua edessä ja takana.
- Sivuvilkut ovat vapaaehtoisia.
- Kuljettajan on saatava valo- ja/tai äänimerkki, joka ilmoittaa, kun varoitusvilkut ovat päällä.
- Varoitusvilkkuja saa käyttää vain väliaikaisissa vaaratilanteissa – ei esimerkiksi pysäköinnistä ilmoittamiseen vilkkaalla alueella.
Takavalot
Takavalot ovat yksi auton tärkeimmistä näkyvyysvarusteista – ne kertovat muille tiellä liikkujille, missä autosi on, ja auttavat estämään peräänajoja pimeässä tai huonossa säässä.
Nykyaikaiset takavalot eivät ole enää vain turvallisuuselementti, vaan myös olennainen osa auton muotoilua. LED-tekniikan ansiosta autonvalmistajilla on nykyisin enemmän vapautta luoda erottuvia ja tunnistettavia valokuvioita, jotka parantavat sekä näkyvyyttä että auton visuaalista ilmettä.
Käyttötarkoitus
Takavalot on kytkettävä päälle aina, kun on pimeää tai näkyvyys on heikko, ja ne ovat automaattisesti päällä silloin, kun ajovalot ovat käytössä.
Päiväsaikaan, kun käytetään päiväajovaloja (DRL), takavalot eivät yleensä pala automaattisesti. On kuitenkin tärkeää kytkeä ne päälle manuaalisesti, jos valaistus heikkenee – esimerkiksi sateella, hämärässä tai tunnelissa.
Takavaloja koskevat säännöt
- Autossa on oltava vähintään kaksi punaista takavaloa.
- Valojen on oltava tasaisesti sijoitetut ja hyvin näkyvissä auton takana.
- Takavalojen lukumäärää ei ole rajoitettu, kunhan ne täyttävät ajoneuvomääräysten mukaiset kirkkaus- ja näkyvyysvaatimukset.
- Takavalot eivät saa olla liian kirkkaita, jotta ne eivät häikäise takana ajavia kuljettajia
Jarruvalot
Jarruvalot ovat yksi auton tärkeimmistä turvallisuusominaisuuksista. Niiden tehtävä on kertoa muille tiellä liikkujille, että hidastat tai pysähdyt, jotta takana tulevat kuljettajat voivat reagoida ajoissa.
Jarruvalot aktivoituvat automaattisesti aina, kun painat jarrupoljinta.
Sähkö- ja hybridiautoissa jarruvalot voivat myös syttyä automaattisesti energian talteenoton (regeneroinnin) aikana – eli silloin, kun auto hidastaa ilman varsinaista jarrupolkimen painamista. Tämä lisää turvallisuutta etenkin liikenteessä, jossa auto hidastaa usein ilman näkyvää jarrutusta.
Käyttötarkoitus
Jarruvalot ovat täysin automaattisia, joten kuljettajan ei tarvitse miettiä, milloin ne kytkeytyvät päälle. On kuitenkin tärkeää tarkistaa säännöllisesti, että kaikki jarruvalot toimivat. Yksi palanut lamppu voi merkittävästi heikentää näkyvyyttä takana tuleville.
Jarruvaloja koskevat säännöt
- Autossa on oltava vähintään kaksi jarruvaloa, jotka sijaitsevat auton takaosassa.
- Useimmissa autoissa on lisäksi kolmas, korkealle sijoitettu jarruvalo, joka parantaa näkyvyyttä erityisesti takana tulevien korkeampien ajoneuvojen näkökulmasta.
- Jarruvalojen on oltava punaisia ja palettava yhtäjaksoisesti jarrutuksen ajan – ne eivät saa vilkkua tai häiritä muita kuljettajia.
- Valojen kirkkauden ja sijoituksen tulee täyttää ajoneuvolainsäädännön määräykset.
Peruutusvalot
Peruutusvalot parantavat näkyvyyttä auton takana silloin, kun peruutat. Ne auttavat kuljettajaa näkemään paremmin pimeässä ja varoittavat samalla muita tienkäyttäjiä siitä, että auto liikkuu taaksepäin.
Useimmissa autoissa peruutusvalo on valkoinen, mutta joissakin malleissa se voi olla myös vaaleankeltainen. Peruutusvalot valaisevat tehokkaammin kuin punaiset takavalot, jotka on tarkoitettu muiden kuljettajien näkyvyyden parantamiseen – eivät varsinaiseen alueen valaisemiseen.
Käyttötarkoitus
Peruutusvalot syttyvät automaattisesti, kun vaihde kytketään peruutusasentoon tai kun auto liikkuu taaksepäin. Ne auttavat kuljettajaa havainnoimaan esteitä ja parantavat turvallisuutta erityisesti pimeässä, ahtaissa paikoissa tai parkkihalleissa.
Peruutusvaloja koskevat säännöt
- Autossa saa olla yksi tai kaksi peruutusvaloa, jotka sijaitsevat takana ja osoittavat taaksepäin.
- Ne eivät ole pakolliset kaikissa ajoneuvoluokissa, mutta jos ne on asennettu, niiden on toimittava moitteettomasti.
- Valojen on oltava valkoisia tai vaaleankeltaisia, ja niiden ei saa häikäistä muita tienkäyttäjiä.