Sähköauton lataus kotona vai matkalla? Nämä asiat on hyvä tietää
Mietitkö, onko kotona oltava latauspiste, jos aiot hankkia sähköauton? Tai miten lataat kaikkein tehokkaimmin? Tässä on tarpeellinen opas kaikille uusille sähköautojen omistajille.
Moni ostaa tällä hetkellä ensimmäisen sähköautonsa, ja silloin on paljon kysyttävää – etenkin lataukseen liittyen. Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää – ja mitä eroa oikeastaan on salamalatureilla ja pikalatureilla? Pitääkö kotona olla latauspiste, jos on sähköauto?
Luonnollisesti näihin kaikkiin kysymyksiin on hyvä olla vastaus – oletpa sitten harkitsemassa sähköautoa tai olet jo ostanut sellaisen.
Tämä sinun on tiedettävä akuista ja sähköautoista
Sähköautot ovat monella tapaa yksinkertaisempia kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottorilla kulkevat autot. Sähkömoottorissa on vai muutamia osia verrattuna bensiini- ja dieselmoottoreiden satoihin osiin. Akut ovat suhteellisen monimutkaisia, mutta käyttäjänä niihin voi suhtautua sinänsä kuten muihinkin akkuihin – vain laajemmassa mittakaavassa.
Sähköauton akuista puhutaan mielellään, mutta todellisuudessa sähköautoissa on akkupaketit. Useammat solut on pakattu yhteen suuremmiksi osiksi – jotka puolestaan kootaan kokonaiseksi akuksi.
Sähköauton lataaminen kotona
Jos aiot ostaa sähköauton, on erittäin kätevää, että kotona on latausmahdollisuus. Voit perustaa ajamisen lataamiseen kodin ulkopuolella, mutta se on sekä olennaisesti kalliimpaa että vähemmän kätevää kuin jos voit yhdistää auton latausasemaan kotiisi tultua.
On kuitenkin joitakin sääntöjä ja asioita, jotka on otettava huomioon, kun sähköautoa ladataan kotona. Kyse on ensisijaisesti turvallisuudesta – sekä sinun että auton.
Mitä sääntöjä on olemassa?
Se, mikä on teknisesti laki ja mikä suositus, ovat tässä yhteydessä kaksi eri asiaa. Yksityishenkilöiden on teknisesti laillista ladata pistorasiasta — kunhan siinä on ns. ylivuotosuoja 10A, maadoituskytkin ja erillinen kurssi.
Nykyaikaisten sähköautojen lataamisen pistorasiasta pitäisi olla vain hätäratkaisu, jota voidaan käyttää, kun olet muualla kuin kotona tai mökillä. Mutta kaikkiin muihin paikkoihin, joissa lataat säännöllisesti, kannattaa asentaa latauspiste.
Latauspiste
Latauspisteitä on useissa eri malleissa ja hintaluokissa, mutta yhteistä niille on, että ne käyttävät omaa kaapelia ja kommunikoivat suoraan auton kanssa.
Kun käytät latauspistettä, latauskapasiteetti on myös suurempi kuin jos käytät pistorasiaa – mistä tulee yhä tärkeämpää sitä mukaa kun sähköautoihin tulee isompia akkuja.
Se, millaisesta tehosta eri latauspisteet selviävät, vaihtelee. Eroavaisuuksia on myös siinä, millainen teho sinulla on mahdollisuus liittää siihen.
Muistathan, että latauspisteet ovat sähkölaitteita ja niiden asennukseen vaaditaan sähköasentaja.
Latauspisteen hinta asennuksineen vaihtelee riippuen kohteesta, asennuksen laajuudesta ja minkä laturin valitset.
Latausaika
Kuinka kauan sähköauton lataaminen kotona kestää vaihtelee sen mukaan, mitä menetelmää käytät ja millainen auto sinulla on.
Yleisesti modernin, suhteellisen suurella akulla varustetun sähköauton, joka ladataan pistorasiasta, akun ”täyttö” kestää erittäin kauan. Jos lataat näin, auton on oltava monesti latauksessa useita päiviä, mikä ei ole useimmille kovinkaan kätevää.
Useimmissa tapauksissa kotilaturi pystyy maksimissaan antamaan 7,4 kW:n tehon. Toisin sanoen 74 kWh:n akun lataaminen kestää noin 10 tuntia — mikä riittää suurimalle osalle.
Paljonko sähköauton lataaminen kotona maksaa?
Se, kuinka paljon sähköauton lataaminen kotona maksaa, vaihtelee luonnollisesti sen mukaan, kuinka iso akku on ja mikä sähkön hinta on ladattaessa.
Sähkö on hinnoiteltu, kuten useimmat tietävät, kilowattitunteina, ja akut mitataan samoin. Siksi on suhteellisen helposti hahmottaa, paljonko juuri oman sähköauton lataaminen maksaa, jos on hyvä käsitys sähkön hinnasta.
Vuonna 2023 sähköauton kotona lataaminen maksoi noin 19.3 snt/kWh (vuoden 2023 keskihinta, lähde: energia.fi). Se tarkoittaa, että sähköauton 80kWh:n akun lataaminen täysin tyhjästä täyteen maksaa noin 15,44 euroa.
Sähköauton lataaminen matkalla
Vaikka suurin osa sähköautoista ladataan kotona suurimman osan ajasta, tulee myös tilanteita, joissa joudut lataamaan matkan varrella tai muualla.
Yleisesti ottaen matkan varrella lataaminen on suhteellisen yksinkertaista – yhdistät autoon ja aloitat latauksen käyttämällä niin sanottua lataussirua tai mobiilisovellusta. Latauksen kesto vaihtelee useiden samojen tekijöiden perusteella kuin kotona ladattaessa: Kuinka paljon virtaa laturi voi luovuttaa, kuinka paljon auto pystyy vastaanottamaan, kuinka paljon virtaa akussa on kun lataus alkaa tai kun lataus päättyy sekä lämpötila.
Paljonko sähköauton lataaminen maksaa?
Salama- ja pikalatauksen hinta vaihtelee suhteellisen paljon eri palveluntarjoajien välillä, ja monissa tapauksissa se myös vaihtelee samassa paikassa maksutavan mukaan.
Hinnoittelumalleja on lähtökohtaisesti kolme:
- Hinta kilowattitunnilta
- Minuuttihinta
- Näiden yhdistelmä
Salamalataus on kallein latausmuoto, ja täällä hetkellä kaikki operaattorit veloittavat kilowattien käytöstä — joko vain niistä tai yhdistettynä käytettyyn aikaan.
Osalla operaattoreista hinta on sama salamalataukselle ja pikalataukselle, kun taas toiset veloittavat pikalatauksesta hieman vähemmän.
Normaali lataus on tasaisesti paljon halvempaa kW:a ja minuuttia kohden, mutta lataaminen kestää yleensä erittäin kauan. Joissakin kaupungeissa oli aiemmin ilmainen lataus sähköautoille, mutta useimmat ovat nyt siirtyneet maksullisuuteen. Nämä ovat kuitenkin usein huomattavasti edullisempia kuin kaupalliset toimijat.
Nämä hinnat perustuvat halvimpaan vaihtoehtoon ja tarkoittavat pääsääntöisesti lataussirua tai omaa mobiilisovellusta. On myös mahdollista aloittaa lataus ja maksaa tekstiviestillä, mutta yleensä se on jopa vieläkin kalliimpaa.
Virta loppu
Vaikka suunnittelisi kuinka hyvin, koskaan ei voi olla täysin varma siitä, että mitään odottamatonta ei tapahdu ja virta loppuukin tien päällä.
Kun akku alkaa olla tyhjä, saat sitä yleensä ilmoituksen suhteellisen varhain. Monet modernit sähköautot antavat silloin automaattisesti ohjeet, miten pääset lähimpään latauspisteeseen ennen kuin on liian myöhäistä – niin kauan kuin se on mahdollista.
Vähitellen myös auto menee hätätilaan. Tämä tarkoittaa, että autossa on hyvin rajallinen teho ja yleensä auto ei kulje yhtään nopeammin kuin enintään 50 km/h. Se säästää virtaa ja saatat päästä latausasemalle saakka.
Jos autosta loppuu virta kokonaan, on tärkeä kiinnittää huomiota turvallisuuteen. On parempi pysähtyä parkkipaikalle, jos siihen on mahdollisuus, kuin ottaa riski ja jäädä keskelle tietä. Jos jäät keskelle tietä, sinun on noudatettava samoja turvallisuusrutiineja kuin jos olisit osallisena törmäyksessä: Pue heijastinliivi päälle, laita hätävilkut päälle ja aseta varoituskolmio ennen kuin soitat apua.
Jos soitat meille Viking pelastuspalveluun numeroon 0100 2424 tai tilaat verkosta tiepalvelun, autamme sinut helposti lähimmälle pikalatausasemalle, niin että pääset jatkamaan matkaa.
Tärkeimmät asiat sähköauton lataamisessa
- Akku latautuu nopeiten, kun latausta on 20–80 %. Alle 20 % ja yli 80 % latauksella se etenee hitaammin.
- Akku latautuu parhaiten, kun sen lämpötila on optimaalinen.
- Kun lataat kotona, sinun on aina käytettävä siihen tarkoitettua latauspistettä.
- Lataus pistorasiasta on vain hätätilanteita varten.
- Pikalataukselle on kolme standardia: CCS, CHAdeMO ja Tesla.
- Salamalataus tuottaa yli 50 kW, Pikalataus tuottaa yli 22 kW ja tätä alhaisempi latausteho on normaalia latausta.
- Latauksen hinta tien päällä vaihtelee, mutta halvinta on käyttää sovellusta tai lataussirua.
- Suunnittele matkasi, jotta virta ei lopu kesken matkan varrella.
- Jos virta loppuu, voit soittaa meille Viking:iin numeroon 0100 2424, jotta voimme kuljettaa auton lähimmälle pikalatausasemalle.