Osaatko ladata ja huoltaa auton akun?

Kuljettaja katsastamassa sinisen auton konepellin alle tienvarrella.

Auton akku vaatii kunnossapitoa. Akun oikeaoppisella lataamisella voit pidentää autosi akun käyttöikää. Tässä oppaassa kerromme, mitä sinun tarvitsee tietää akusta, sen kunnossapidosta ja tyhjän akun pelastamisesta.

Auton akku on välttämätön autoa käynnistettäessä. Huono akku voi aiheuttaa hankaluuksia nopeasti – varsinkin talvella.

Tyhjä akku on yksi yleisimmistä syistä, joiden vuoksi Viking auttaa autoilijoita. Pääsemme toki nopeasti paikan päälle mukanamme uusi akku tai käynnistin, mutta viisainta on pitää akusta hyvää huolta, jotta se pysyy hyvässä kunnossa.

Kun noudatat kunnossapitoneuvoja, on epätodennäköisempää, että akku tyhjenee yllättäen aiheuttaen ongelmia. Jos niin kuitenkin tapahtuu, saat Vikingiltä vinkkejä, joiden avulla matka jatkuu.

Miksi auton akkua kannattaa huoltaa?

Tummanvärinen farmari aut lehtien peittämällä tiellä syksyisten puiden ympäröimänä.

Auton käynnistymättä jääminen on aina turhauttavaa. Auton akun tyhjeneminen on yksi yleisimmistä syistä, miksi auto ei käynnisty. Paljoa huoltotoimia ei tarvita tämän välttämiseksi – määräaikaistarkastukset ja asianmukainen huolto voivat säästää rahaa ja vähentää turhautumista pitkällä aikavälillä.

Pidempi akunkesto

Hyvin hoidettu akku kestää pidempään kuin sellainen, johon ei kosketa vuosiin. Akun käyttö määrittää, kuinka paljon ja millaista huoltoa se tarvitsee. On mahdotonta sanoa, kuinka kauan akku kestää, koska tämä riippuu sen käytöstä ja huollosta. Keskimäärin akun kunto alkaa kuitenkin yleensä huonontua 5–6 vuoden kuluttua.

Jos akku tyhjenee kokonaan, se kannattaa vaihtaa uuteen. Kerran tyhjentynyt akku ei enää toimi tehokkaasti.

Vältä akun tyhjeneminen

Mikä tahansa auton akku voi tyhjentyä varauksesta. Jos akusta otetaan enemmän virtaa kuin siihen ladataan, johtaa se lopulta akun tyhjenemiseen.

Tämä johtaa siihen, että moottori ei käynnisty. Jos akku on täysin tyhjä, mitään ei tapahdu, kun käännät virta-avainta. Edes tavanomaiset varoitusvalot eivät syty mittaristossa.

Akkuun jää yleensä jonkin verran virtaa, joten kaikki voi näyttää normaalilta, kunnes käännät virta-avainta auton käynnistämiseksi. Jos akku on tyhjä, kuulet vain napsahduksen tai hidasta laahaavaa ääntä, kun moottoria pyöritetään hitaasti – ei riittävän nopeasti, jotta moottori käynnistyisi.

Vanhoissa autoissa akkua käytettiin vain moottorin käynnistämiseen, mutta nykyaikaiset autot ovat riippuvaisia akun virrasta myös ajon aikana. Siksi nykyaikaista autoa ei välttämättä voi käynnistää hinaamalla, vaan akku on ladattava ensin – tai mieluiten vaihdettava.

Asianmukainen huolto vähentää tätä riskiä huomattavasti.

Pienennä talvella ilmaantuvien ongelmien todennäköisyyttä

Vanha ja väsynyt akku voi aiheuttaa ongelmia talvipakkasilla, sillä kylmyys heikentää sen kapasiteettia entisestään. Vaikka auton akku toimisi kesällä ihan hyvin, se ei välttämättä pysty käynnistämään moottoria talvella.

Tämä on selvä merkki siitä, että on aika vaihtaa akku. Jos akku saavuttaa tämän pisteen, sitä ei voi enää pelastaa. Ainoa vaihtoehto akun vaihtamiselle on auton pysäköiminen lämpimään paikkaan ja akun kylmenemisen välttäminen – tämä voi kuitenkin olla hankala ratkaisu talvella.

Jos olet pitänyt akkua kunnossa säännöllisesti ja varmistanut, että se ottaa latausta vastaan, moottori käynnistyy kylminä talviaamuina paljon todennäköisemmin.

Kunnossapito voi säästää rahaa

Akun puhdistaminen ja säännöllinen, oikein tehty lataaminen auttavat akkua selviytymään talven kylmyydessä.

Ajan myötä akut kuitenkin kuluvat, kun ne tyhjenevät ja latautuvat, mutta asianmukaisella hoidolla ja huollolla ne kestävät kauemmin, jolloin sinun ei tarvitse hankkia uutta akkua liian usein.

Miksi akku tyhjenee?

Tiepalvelutyöntekijä tarkastaa asiakkaan auton moottoria konepellin ollessa auki auton omistajan seisoessa vieressä lumisessa ympäristössä. Heidän viereensä on pysäköity punainen huoltoauto.

Akkuongelmat ovat yleisimpiä syitä turvautua tiepalveluun.

Monet syyt voivat estää auton akkua pitämästä varausta. Akku voi myös yksinkertaisesti olla rikki. Akun tyhjenemisen riskiä voi kuitenkin vähentää monella tavalla.

Lyhyet ajomatkat eivät tee hyvää akulle

Autojen akut on ensisijaisesti suunniteltu antamaan paljon virtaa lyhyessä ajassa, kun moottori käynnistetään. Akku latautuu ajon aikana, kunnes se on täynnä. Jos ajat vain lyhyitä matkoja, akku ei pysty latautumaan riittävästi ja akun varaus voi purkautua kokonaan – mikä voi vaurioittaa akkua ja pahimmassa tapauksessa jättää sinut tien poskeen.

Lyhyet ajomatkat kuuluvat yleisimpien akun tyhjenemisen syihin – varsinkin talvella.

Ajovalot tai elektroniikka voivat tyhjentää akun

Useimmat nykyaikaiset autot sammuttavat automaattisesti valot ja elektroniikan akkuvirran säästämiseksi, jos moottori on ollut sammutettuna jonkin aikaa. Tämä turvamekanismi varmistaa, että virta ei lopu, vaikka unohtaisit sammuttaa valot.

Hieman vanhemmissa autoissa valot tulee muistaa sammuttaa itse, jotta akku ei tyhjenisi.

Joissakin autoissa, myös nykyaikaisissa autoissa, on edelleen toiminto, joka voi aiheuttaa akun tyhjenemisen. Jos kytket vilkun päälle auton moottorin ollessa sammutettuna, kyseisen puolen pysäköintivalot voivat syttyä. Tämä voi mahdollisesti tyhjentää akun, jos auto jää paikalleen pitkäksi ajaksi.

Akun likainen pinta voi johtaa sähköä

Akku voi tyhjentyä myös siksi, että se on erittäin likainen. Tällöin likakerros voi johtaa jonkin verran sähköä akun navasta toiseen, jolloin akku purkautuu ajan myötä.

Vähäisistä virtavuodoista ei aiheudu muita oireita kuin akun tyhjeneminen, kun auto on käyttämättä jonkin aikaa.

Tämä ei ole ongelma, kun autoa käytetään säännöllisesti, mutta akun navat kannattaa silti puhdistaa aika ajoin. Sähköiskun saamisen vaaraa ei ole. Puhdistamisessa voi käyttää veden ja pesuaineen seoksella kostutettua liinaa. Voit esimerkiksi tarkistaa ja pestä akun aina, kun vaihdat renkaat.

Huono lataus voi tyhjentää akun nopeasti

Ajossa auton akkua lataa yleensä laturi. Se koostuu magneeteista ja kuparilangasta, jotka tuottavat sähköä pyöriessään. Laturi on yhdistetty moottoriin vetohihnan ja hihnapyörän avulla, jolloin se pyörii ja lataa akkua moottorin käydessä.

Akkua lataava laturi voi lakata toimimasta, kuten useimmat muutkin laitteet. Jos näet ajon aikana punaisen varoitusvalon, jossa on akkusymboli, se osoittaa, että auto ei saa tarvitsemaansa latausta.

Vie auto huoltokorjaamoon mahdollisimman pian ongelman ratkaisemiseksi. Auto toimii aluksi hyvin, mutta jos akku ei lataudu ajon aikana, auto jättää pian tielle.

Näin lataat auton akun

Akun lataamiseen on periaatteessa kaksi syytä: Huoltolataus ja käynnistysapu, kun akku on tyhjentynyt.

Jos aiot jättää autosi käyttämättä yli kuukaudeksi, sen akkuun kannattaa yhdistää kunnossapitolaturi. Sen toimintaa voi verrata auton laturiin. Se varmistaa, että akku pysyy jatkuvasti täyteen ladattuna.

Jos akku on tyhjentynyt, tarvitaan käynnistysapua – joko toisesta auton akusta tai apukäynnistimestä.

Akun ylläpitolataaminen

 Auton akun ylläpitolataaminen.

Ylläpitolataaminen on helppoa, mutta se edellyttää, että olet pysäköinyt pistorasian lähelle. Ylläpitolaturin voi ostaa muutamalla kympillä useimmista autotarvikemyymälöistä. Kytke ylläpitolaturin pistoke sähköpistorasiaan ja kiinnitä puristimet akun napoihin oikein.

Akun navat on yleensä merkitty plus- ja miinusmerkeillä tai punaisella ja mustalla samalla tavalla kuin kaapelit.

Toimi näin:

  1. Pysäköi auto sähköpistorasian lähelle.
  2. Sammuta auton moottori.
  3. Yhdistä punainen liitin akun plusnapaan.
  4. Yhdistä musta liitin miinusnapaan.
  5. Kytke pistoke sähköpistorasiaan.
  6. Tarkista laturista, että akku latautuu.

Tavallisesti tyhjä auton akku latautuu täyteen noin 24 tunnissa. Muista kuitenkin, että jos akku on tyhjentynyt kokonaan, varaus pysyy siinä yleensä huonommin kuin uudessa akussa.

Käynnistyskaapeleiden käyttö

Henkilö seisoo auton avonaisen moottoritilan edessä kytkemässä käynnistyskaapeleita auton akkuun.

Auton käynnistäminen käynnistyskaapeleiden ja apuvirran avulla.

Jos akku on jo tyhjä etkä saa autoa käyntiin, tarvitset käynnistysapua apukäynnistimestä tai toisen auton akusta käynnistyskaapeleiden avulla.

Tavallisen akkulaturiin käyttäminen tähän tarkoitukseen kestäisi kauan, koska auton käynnistämiseen tarvitaan hetkellisesti paljon virtaa. Siksi akku on ladattava melko täyteen, ennen kuin auton voi käynnistää – ja se voi kestää useita tunteja.

Apukäynnistin tai käynnistyskaapelit sen sijaan pystyvät antamaan tarpeeksi virtaa lyhyessä ajassa. Kun auto on käynnistetty, laturi lataa akkua.

Käynnistyskaapeleita käytettäessä tulee kytkentä tehdä oikein.

Käynnistyskaapeleiden yhdistäminen oikein:

  1. Varmista, että autot eivät ole käynnissä.
  2. Yhdistä punainen kaapeli tyhjän akun plusnapaan.
  3. Yhdistä punaisen kaapelin toinen pää virtaa antavan auton plusnapaan.
  4. Yhdistä musta kaapeli virtaa antavan auton miinusnapaan.
  5. Yhdistä mustan kaapelin toinen pää sen auton paljaaseen metallipintaan, (esim. moottorilohkoon, joka ei ole lähellä akkua), jonka akku on tyhjentynyt.
  6. Jos paljasta maalaamatonta metallia ei näy, toinen pää voidaan yhdistää myös miinusnapaan.
  7. Käynnistä sen auton moottori, jonka akku on täysi.
  8. Käynnistä sen auton moottori, jonka akku on tyhjä.

Varmista, että kaapelit ovat kunnolla kiinnitettynä, eikä kaapeleiden päät kosketa toisiaan, koska se voi aiheuttaa oikosulun. Noudata aina auton valmistajan ohjeita, jos sellaisia on.

Mustaa käynnistyskaapelia ei mielellään tulisi yhdistää tyhjän akun miinusnapaan, koska joskus tyhjässä akussa voi muodostua vetykaasua. Nykyaikaisissa akuissa näin käy harvoin, mutta se saattaa olla erittäin vaarallista. Vetykaasu syttyy kipinästä, kun käynnistyskaapeli yhdistetään miinusnapaan, ja tällöin voi aiheutua räjähdys.

Kun olet käynnistänyt auton moottorin, irrota käynnistyskaapelit. Tee se käänteisessä järjestyksessä:

  1. Irroita musta miinuskaapeli tyhjän akun autosta.
  2. Irroita musta miinuskaapeli täyden akun autosta.
  3. Irroita punainen pluskaapeli täyden akun autosta.
  4. Lopuksi irroita punainen pluskaapeli tyhjän akun autosta.

Apukäynnistin on turvallinen vaihtoehto

Huomiotakkiin pukeutunut henkilö kytkee apukäynnistintä auton akkuun.

Auton käynnistäminen apukäynnistimen avulla.

Apukäynnistintehostin on pohjimmiltaan pieni auton akku, joka on suunniteltu antamaan paljon virtaa lyhyessä ajassa kahden hauenleukakiinnikkeen kautta.

Kiinnikkeet yhdistetään suoraan akkuun. Kun virtaa antavaa autoa ei tarvita, sen elektroniikka ei vaurioidu. Myöskään omalle autollesi ei aiheudu ongelmia.

Nykyaikaiset apukäynnistimet ovat suhteellisen pieniä, helppokäyttöisiä ja älykkäitä, joten sellainen kannattaa pitää varalla autossa tai kesämökillä. Ne maksavat muutaman kympin, mutta ne voivat pelastaa sinut (tai jonkun muun) hankalasta tilanteesta.

Apukäynnistimen yhdistäminen:

  1. Yhdistä punainen kaapeli akun plusnapaan.
  2. Yhdistä musta kaapeli paljaaseen metalliin tai miinusnapaan.
  3. Käynnistä auto.
  4. Irrota kaapelit käänteisessä järjestyksessä.

Muista, että apukäynnistimen kapasiteetti on rajallinen, joten lataa se käyttämisen jälkeen. Lataamattomasta apukäynnistimestä ei ole apua ikävässä tilanteessa.

Tarkista akku yleismittarilla

Henkilö tarkistaa konepellin alla olevan auton akun jännitteen yleismittarilla, joka näyttää 12,78 voltin lukeman.

Auton akun jännitteen tarkastaminen yleismittarilla.

Jos haluat vain tarkistaa auton akun kunnon, siihen riittää yleismittari, jota kutsutaan myös volttimittariksi.

Sen avulla voit mitata akun jännitteen helposti, joten näet nopeasti, onko kaikki kunnossa. Yleismittarin voi ostaa useimmista rautakaupoista ja elektroniikkaketjujen myymälöistä muutamalla kympillä.

Näin tarkistat akun yleismittarilla:

  1. Varmista ennen aloittamista, että yleismittarissa on valittu DC (tasavirta).
  2. Kiinnitä punainen liitin akun plusnapaan.
  3. Kiinnitä musta liitin maahan / paljaaseen metalliin.
  4. Lue jännite yleismittarin näytöstä.

Hyväkuntoisen täyden akun jännitteen tulee olla 12,7 volttia, kun moottori on sammutettu. Jos jännite on hieman yli 12 volttia, akku on noin puoliksi täynnä – ja jos se on alle 12, akku tyhjenee.

Jos moottori on käynnissä, yleismittarin näyttämän jännitteen tulee olla noin 14 volttia. Tämä on latausjännite ja tarkoittaa, että akku latautuu oikein.

Täytyykö auton akku vaihtaa? Nämä seikat täytyy pitää mielessä

Mies oransseissa työhousuissa ja mustassa takissa seisoo avoimen konepellin vieressä pitäen kädessään auton akkua. Lähistölle on pysäköity mekaanikkologolla varustettu huoltoauto.

Jos akku irtisanoutuu tien päällä, Viking toimittaa sinulle autoosi sopivan uuden akun.

Jos akku on tyhjentynyt kokonaan useita kertoja, on se aika vaihtaa uuteen. Se ei ole iso työ, ja lähes jokainen, joka on pidellyt kiintoavainta kädessään, selviytyy siitä, mutta tietyt asiat on pidettävä mielessä.

  • Uuden akun on oltava saman kokoinen kuin vanhan akun.
  • Kapasiteetin on oltava vähintään yhtä suuri kuin vanhan akun kapasiteetti oli.
  • Kun olet vaihtanut akun, varmista, että kaikki on yhdistetty oikein.
  • Varmista, että akku on kunnolla kiinni ja ruuvattu paikalleen

Näin vaihdat auton akun itse:

1. Akun paikantaminen

Akku voi sijaita useissa paikoissa autossa. Yleisin paikka on konepellin alla, mutta joissakin autoissa se voi olla tavaratilassa tai takapenkin alla. Joten aloita paikantamalla akku.

2. Löysää akkukengät

Irrota akkukengät akun navoista. Ne on kiinnitetty pienellä mutterilla, jonka voi irrottaa helposti. Nosta ne irti ja taivuta kaapeleita niin, että ne eivät ole tiellä.

3. Irrota akku autosta

Akku on kiinnitetty autoon kiinnikkeillä. Kiinnikkeet vaihtelevat automallikohtaisesti, mutta niissä on yleensä mutteri, joka pitää akun paikallaan levyn tai vastaavan avulla. Kun mutteri on poistettu, voit nostaa akun pois.

4. Varmista, että saat oikean akun

Kun ostat uuden akun, vanhan akku kannattaa ottaa mukaan. Silloin voit olla täysin varma siitä, että saat kooltaan ja kapasiteetiltaan oikean akun.

5. Uuden akun asettaminen paikalleen ja kiinnittäminen

Aseta uusi akku paikalleen. Kiinnitä se kiinnikkeeseen ruuvaamalla. Yhdistä kaapelit akkuun oikein päin.

Vaikka akun rakenne on yksinkertainen, se voi aiheuttaa paljon ongelmia

Akku kuuluu auton helpoimpien asioiden joukkoon. Kun se puhdistetaan säännöllisesti ja se latautuu oikein, se ei yleensä aiheuta juurikaan ongelmia – mutta jos et hoida sitä, matka voi keskeytyä.

Nykyaikaiset akut eivät tarvitse esimerkiksi akkuvettä. Lisäksi niiden ikääntymisen huomaa helposti. Silloin on aika vaihtaa akku – tee se itse tai soita meille Vikingiin, jotta voimme vaihtaa sen puolestasi.

Lyhyesti sanottuna: Auton akun kunnossapito

Nämä ovat tärkeimmät asiat, jotka sinun on tiedettävä auton akkujen huollosta ja lataamisesta:

  • Säännöllinen huolto voi pidentää akun käyttöikää.
  • Akun pitäminen puhtaana ja ylläpitolataaminen voit ehkäistä käynnistysongelmat.
  • Tarkista auton akun kunto yleismittarilla.
  • Jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, akku ei välttämättä lataudu kunnolla, ja se vaurioituu pitkällä aikavälillä.
  • Vältä käynnistämästä uusia autoja käynnistyskaapeleilla. Apukäynnistin on turvallisempi.
  • Voit vaihtaa akun itse, mutta varmista, että uuden akun ominaisuudet vastaavat vanhaa akkua.

Mietitkö jotain muuta? Vastaukset löytyvät UKK-sivultamme. Muista myös, että Viking voi auttaa sinua apukäynnistimen avulla ja vaihtamalla akun.

Aiheeseen liittyvä sisältö​​​​‌‍​‍​‍‌‍‌​‍‌‍‍‌‌‍‌‌‍‍‌‌‍‍​‍​‍​‍‍​‍​‍‌​‌‍​‌‌‍‍‌‍‍‌‌‌​‌‍‌​‍‍‌‍‍‌‌‍​‍​‍​‍​​‍​‍‌‍‍​‌​‍‌‍‌‌‌‍‌‍​‍​‍​‍‍​‍​‍​‍‌​‌‌​‌‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‍​‍‌‍‍‌‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍‌‍‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‌​​‍‌‍‌‌‍‌‍‌​‌‍‌‌​‌‌​​‌​‍‌‍‌‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍​‍‌‍‍‌‌‍‌​​‌‌‌​‌​‍‌‍​‌‌‍‍‌​‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‌​‌‌​‌‍‍‌‌‍‍‌‍‌‌​‌‌‌‌‌‍‍‌​​‌​‍​‌‍‍‌‌‌‍‌‍‌‍‍‌​‍‌‌‍‌‍‌‍‍‌​‍‌‌​‌‍‌‌​​‌‍‌‌​‌‌‌​‌​‍‌‍​‌‌‍‍‌​‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‌​‌‌​‌‍‍‌‌‍‍‌‍‌‌​​‍‌​​‌‍​‌‌‌​‌‍‍​​‌‌​‍‌‍‌‌‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‌‌‌‍‌​‌​​‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‌‍​‍‌‍​‌‌​‌‍‌‌‌‌‌‌‌​‍‌‍​​‌​‍‌‌​​‍‌​‌‍‌​‌‌​‌‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‍​‍‌‍‌‍‍‌‌‍‌​​‌‌‌​‌​‍‌‍​‌‌‍‍‌​‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‌​‌‌​‌‍‍‌‌‍‍‌‍‌‌​‌‌‌‌‌‍‍‌​​‌​‍​‌‍‍‌‌‌‍‌‍‌‍‍‌​‍‌‌‍‌‍‌‍‍‌​‍‌‍‌‌​‌‍‌‌​​‌‍‌‌​‌‌‌​‌​‍‌‍​‌‌‍‍‌​‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‌​‌‌​‌‍‍‌‌‍‍‌‍‌‌​​‍‌‍‌​​‌‍​‌‌‌​‌‍‍​​‌‌​‍‌‍‌‌‌‍​‌‍​‌‌‌​‌‍‌‌‌‍‌​‌​​‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍​‍‌‌